Mini vodič za stilove joge

Mini vodič za stilove joge

Ako vas privlači praksa joge i tek koketirate s njom, sigurno se pitate odakle i kako započeti. Svi smo (bili) početnici i znamo ovu početničku nesigurnost, pa smo vam pripremili kratak vodič o usmjerenju u "jogijske vode" koji vam može pomoći.

Mini vodič može također nadahnuti „iskusne“ praktičare da prošire svoje vidike i isprobaju nešto novo.

Zbog širenja joge posljednjih godina, povećala se dostupnost informacija i različitih izvora o jogi - slikovnih, video, tekstovnih, a istovremeno su se pojavili novi, modificirani stilovi joge, odnosno joga prakse, prilagođeni specifičnim potrebama ili specifičnostima pojedinih grupa.

mini vodič

Koji stil / vrstu joge odabrati?

Prilikom odabira stila joge, važno je uzeti u obzir svoje sposobnosti i okolnosti, dob, način izvođenja,..., zato se o svemu tome pozanimajte prije vježbanja. Ispitajte mogućnosti, zapitajte se što želite postići - opuštanje, fleksibilnost tijela, zahtjevnije vježbanje, vježbanje za određenu tjelesnu specifičnost.

Savjetujemo vam da uvijek započinjete svoju joga praksu u joga studiju pod vodstvom kvalificiranog učitelja s odgovarajućom licencom i kvalitetnim pristupom učenju. Većinom su sati namijenjeni različitim razinama zahtjevnosti - početničkim, srednjim, zahtjevnim.

Na ovaj način ćete postupno naučiti asane - jogijske položaje, način disanja - pranajame, mantre - vodiče, tekstove ili vibracije, mudre - položaj prsta i dlana, lica, prikladnost asana (i stilova) za određena fizička ili druga ograničenja.

Tek nakon savladavanja osnovnih elemenata, možete nastaviti soju praksu samostalno ili ju nadograditi sa zahtjevnijim razinama.

Ističemo da je praksa joge proces učenja koji se odvija "non-stop". Usavršavanje asana, postizanje učinaka, učenje o širini i dubini joge kao vedske znanosti je dugoročan, životni proces. Dakle, nemojmo se uspoređivati s jogijskim 'idolima' sa fotografija u savršenim asanama ili zbunjujućim obećanjima 'gurua'. Poslušajmo sebe, poštujmo svoje tijelo i vjerujmo u proces učenja. Pratimo osnovnu „svrhu“ jogijske prakse, a to je uz „duhovno prosvjetljenje“, jačanje i smirivanje tijela, uma i duha. Na sanskrtu (drevni indijski jezik), joga se prevodi kao "unija" ili "savez", koja opisuje povezanost uma i tijela radi stvaranja veće povezanosti s vlastitom čistom, suštinskom prirodom.

Ovisno o razini složenosti jogijske prakse i karakteristikama stilova joge, također je potrebno odabrati odgovarajuću i kvalitetnu opremu za jogu- prostirku za jogu, blok, remen, bolster… Sva pomagala koja su potrebna da vaša praksa joge bude sigurna i zadovoljavajuća.

Postoje stilovi joge koji uključuju položaje tijela koji su najpopularniji posebno na zapadu. Postoje i druge grane joge kao što su kriya, raja i karma joga, koje su odvojene od fizičke prakse joge.

Prošetajmo nekim tradicionalnim i novijim stilovima joge:

HATHA joga

Sanskrtski izraz "hatha" temeljni je izraz za većinu stilova joge koji kombiniraju tehnike disanja (pranajama) s asanama - fizičkim položajima. Riječ je sastavljena od slogova "ha" i "tha", koji predstavljaju dvije različite sile u tijelu, solarnu ili životnu silu i mjesečevu ili mentalnu silu. Svrha hatha joge je uravnotežiti, uskladiti obje sile za održavanje zdravlja i vitalnosti - na svim razinama.

Hatha praksa joge obično uključuje postupni uvod u asane, s dužim zadržavanjem jedne asane, u opuštenom i smirenom ritmu, a naprednije razine naučit će vas tehnikama pranajame - disanja, bande, mantre... Za ovaj stil joge potrebna vam je prostirka za jogu, deka, obično i blok i remen za jogu.

Fizički srednje zahtjevna praksa joge. 

VINJASA joga

Uključuje elemente hatha joge, samo što se odvija u bržem ritmu i dinamičnom obliku. Asane su međusobno povezane, u pojedinačnoj asani se ne zadržava dugo, zahtjevnost kretanja je veća. Slijed asana obično je različit svakih sat vremena. Obično se koristi glazba koja prati vaše kretanje. Vinyasa se razvila iz ashtanga joge u 80-ima. Iz vinyase se razvilo mnogo novih dinamičnih oblika joge - npr. power joga. Za ovaj stil joge potrebna vam je prostirka za jogu, pokrivač, povremeno blok i remen za jogu, a za zahtjevnije vježbanje (više znojenja) preporučuje se i ručnik za jogu.

Fizički zahtjevnija praksa joge.

ASHTANGA joga

Slično kao vinyasa joga, temelji se na poveznosti pokreta - asana i disanja, osim što je redoslijed asana uvijek isti. Slijed asana - nizova uključuje Pozdrav Suncu, a zatim različite asane prema složenosti serije - primarna, sekundarna, napredna A, B, C, D. U pokretu se koristi ujjai dah – pobjednički dah. Ashtanga joga podučava se po sistemu učitelja K. PattabhiJoisa. Za ovaj stil joge potrebna vam je prostirka za jogu, pokrivač, povremeno blok i remen za jogu, a za zahtjevnije vježbanje (više znojenja) preporučuje se i ručnik za jogu.

Fizički zahtjevna praksa joge.

IYENGAR joga

Iyengar je stil joge koji naglašava pravilno, precizno izvođenje asana. Iyengar joga obično koristi brojne joga rekvizite / pomagala - blokove, remen za jogu, bolstere, stolicu, deke itd. – koji praktičaru pomažu da pronađe pravi položaj. Obično se na satu ne koristi nikakva glazba, izvođenje asana je duže i sporije kako bi vježbači mogli dublje ući u asanu. Pogodna je i za one s ozljedom ili kroničnim zdravstvenim stanjem. Učitelji Iyengara prolaze opsežnu obuku kako bi stekli potrebno znanje. Podučava se po majstoru BKS Iyengaru, koji je sistematizirao više od 200 klasičnih jogijskih položaja i 14 različitih tehnika disanja (s varijacijama).

Osnovna razina težine, u nastavku fizički zahtjevnija.

KUNDALINI joga

Kundalini se usredotočuje na ponavljajuće pokrete sinkronizirane s dahom (kriya), zajedno s pjevanjem i meditacijom. Praksa se fokusira na buđenje 'kundalini' energije u podnožju kralježnice, da bi ju izvukli kroz svaku od sedam čakri (područja energije po tijelu). Mantra „Sat Nam“ (što znači „ja sam istina“) zasigurno će biti jedna od glavnih na satu kundalini joge. Na zapad ju je doveo jogi Bhajan.

Obično je za ovu jogu potrebna joga prostirka i pokrivač.

Osnovna razina težine, u nastavku fizički zahtjevnija.

YIN joga

Yin yoga je spori stil koji bi trebao biti meditativan i opuštajući. Često se brka s "obnavljajućom" restorativnom jogom jer obje koriste pomagala koja pomažu da se tijelo drži u pasivnim asanama nekoliko minuta. Naglasak je na produljenju vezivnog tkiva - tetiva, fascija i ligamenata - za poboljšanje pokretljivosti i povećanje cirkulacije u zglobovima. Yin yoga uključuje posebno definirane restorativne položaje - asane i izvrsna je za regeneraciju i odmor te je pogodna za sve one koji se suočavaju sa zdravstvenim izazovima (izgorjelost, kronične bolesti). Osnovao ga je i prvi put predavao u SAD-u krajem 70-ih prošlog stoljeća stručnjak borilačkih vještina i taoistička učiteljica joge Paulie Zink.

U ovoj se jogi, osim joga prostirke, koriste i pomagala - blokovi, remen za jogu, različiti bolsteri, deke, stolica, jastučići za oči.

Osnovna razina težine.

RESTORATIVNA joga

Restorativna joga usredotočena je na opuštanje tijela i uma u mirnom ritmu, koristeći pomagala - kao u yin yogi. Boravak u asanama je dulji, čak i do 10 minuta, što omogućuje lagano istezanje, a tijelo je potpomognuto pomagalima. U sat vremene izvedete približno do 6 asana. Kao i yin yoga, prikladna je i za ljude sa zdravstvenim problemima.

Osnovna razina težine.

restorativna joga

HOT/vruća joga

Joga koja se izvodi u zagrijanom i vlažnom prostoru. Općenito je slična Bikram jogi, samo što redoslijed asana vruće joga odstupa od bikramskog slijeda. Dinamičan i raznolik stil s puno znojenja. Zbog vlažnog prostora, obavezna oprema je kvalitetna joga prostirka i ručnik koji osiguravaju dobro prianjanje i visoku razinu čistoće.

Fizički srednje zahtjevna razina.

SIVANANDA joga

Stil joge zasnovan na pet principa joge: pravilno disanje, opuštanje, dijeta, vježbanje i pozitivno razmišljanje, za zdrav jogijski način života. Sve to doprinosi zdravom jogijskom načinu života. Praksa asana obično je dvanaest osnovnih položaja ili inačica asana uz Pozdrav sunca i Savasanu. Glazba se ne koristi. Potrebna vam je joga prostirka i pokrivač.

Osnovna razina težine.

 

Postoje još mnogi drugi oblici i stilovi joga prakse, svaki sa svojim specifičnostima. Postoje i npr. hormonska joga, joga za trudnice, joga za bebe i djecu, jivamukti,… Budite otvoreni, istražite i prepustite se iznenađenjima. Sigurno ćete naučiti nešto novo o sebi, o svijetu... Možda će vam ponekad trebati nježniji, sporiji oblik, drugi puta dinamičniji. Jednom kada pronađete stil i učitelja koji je prikladan za vas, ustrajajte i i razvijajte redovnu praksu.